fbpx

Digital markedsføring

Før i tiden oppsøkte vi hovedsaklig kunder direkte for å selge dem noe. Det kunne for eksempel være på gata, på telefon eller gjennom reklame på TV. I dag starter kjøpsprosessen på internett. Kundene skaffer seg informasjon ved å surfe om produkter og sammenligne priser. Salg har derfor gått fra å være selgerfokusert til å være kundefokusert. Du må være på rett sted til rett tid i det øyeblikket kundene ser etter proHos MarikaMedia får du hjelp til:

Scroll ned for å lese mer.

Innholdsmarkedsføring

Innholdsmarkedsføring handler om å tilpasse innholdet til riktig målgruppe. Det er ingen vits i å markedsføre at microblading er best hos deg, hvis den som ser overskriften ikke vet hva microblading er. Vi deler derfor opp tekstene om microblading i tre — bevissthet, vurdering og avgjørelse. Først kommuniserer vi ut en tekst som skaper bevissthet om mikroblading, deretter hvorfor du er best på dette, slik at kunden vurderer deg. Til slutt ønsker du at kundene som er i kjøpemodus for nettopp det du tilbyr skal ta kontakt. For å kapre en ny kunde er det lurt å tilby noe gratis eller kraftig rabattert på første besøk. Med strategisk innhold legger du opp en reise som henter kunden inn i din butikk allerede før kunden kjenner deg. Målet er at kunden tar en avgjørelse og du får en konvertering — en ny kunde.

Hos MM får du hjelp med innholdsproduksjon og å legge opp riktige løp for å tiltrekke, engasjere, konvertere og beholde kundene dine. 

Målgrupper

Du skal selge kaffe. Hvem er målgruppen din? Først og fremst de som liker kaffe. Men du skriver ikke samme annonsetekst til alle, dersom du virkelig vil selge kaffen din. Vi mennesker er forskjellige. En reklame treffer oss best når vi kjenner oss igjen. Den trøtte småbarnsmoren som er avhengig av kaffekoppen, fordi hun ikke har fått sove ordentlig, hun er en målgruppe. Lederen som må holde ut alle møtene gjennom dagen, det er en annen målgruppe. Og har du en skikkelig kvalitetskaffe, kan den tredje målgruppen være hipsteren som vil ha den unike kaffen med den beste kvaliteten.

MM hjelper deg å definere dine viktigste målgrupper samt finne nye uprøvde markeder.

Analyseverktøy

Andre måter å nå frem til kunder på nett, er å finne ut mer om hvem målgruppene er, hvilke ord de søker på og hvordan de oppfører seg når de er inne på siden din. Analyseverktøy hjelper oss med å forstå kundene våre bedre og kan avdekke feil og mangler ved nettsiden. Kanskje de som bruker en spesiell type nettleser ikke får opp betalingsløsningen når de vil handle hos deg? Har du råd til slike feil?

MM hjelper deg med verktøy som kan optimalisere dine resultater. 

Søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering handler om å bruke de riktige ordene og setningene når du lager overskrifter, laster opp bilder og navngir websidene dine. Google vil ikke finne artikkelen din like relevant dersom du skriver «Vi er best» som overskrift, etterfulgt av en artikkel om hvorfor ditt firma er best på alarmsystemer. Hvis folk søker etter «markedets beste alarmsystemer» bør kanskje overskriften faktisk være «Markedets beste alarmsystemer». Da forteller du søkemotorer akkurat hva artikkelen din handler om . Bare husk at det bør være sant. Ord du bruker i annonser er like viktig. Når man søker på nett, er det ordene man konkurrerer om.

MM hjelper deg med å tilpasse nettsiden og annonser til riktige søkeord og nøkkelord. 

Annonsering og AI

Når du har en velfungerende nettside med innhold som er relevant for dine målgrupper, da er det kanskje på tide å lage annonser rettet mot ditt publikum, slik at du kan begynne å skaffe kunder? Å annonsere i Meta Business Suite og Google Ads kan være utfordrende uten erfaring. Med Google Performance Max som baserer seg på AI-teknologi, blir det kanskje ekstra skummelt å navigere seg rundt i disse verktøyene som tilbys. Mange tror at det å sponse opp en annonse på Facebook er nok. Skal du finjustere annonsene mot riktig publikum, lykkes med konverteringer og være i stand til å måle effekten grundig, må du bruke de riktige plattformene for annonsering.

MM veileder deg til å lage annonser for å engasjere og konvertere publikum.

Merkevarestrategi

Vet du hvilken posisjon du har i markedet? Det er viktig å kommunisere sin posisjon tydelig og strategisk, slik at målgruppene kan identifisere seg og få kjennskap til merkevaren. Alle vet at Kvikk Lunsj er hele Norges tursjokolade. Nike er for vinnere som «bare gjør det» (Just Do It). Mennesker som har knyttet seg til et produkt vil ha vansker med å bytte den ut med en annen. For å virkelig lykkes med din merkevare må du identifisere den før du kan kommunisere den ut.

Hos MM får du verktøy til å identifisere, posisjonere og tydeliggjøre din merkevare, slik at du er synlig for målgruppen og knytter en relasjon til dem.

Tone of Voice

Alle har en personlighet. Det bør også din merkevare ha! Red Bull er for risikotakere og det er ingen tvil om det i språket. Tar du en kikk på deres nettside vil du se at de har en egen menyknapp for både eventer og atleter. Alt er fart, risiko og spenning. Hver overskrift, hvert bilde og alle aktivitene kommuniserer merkevarens personlighet. Det er ingen tvil om hvem Red Bull er og hvem som bør drikke den. Personlighet kan ligge i de minste detaljer. Farger, fonter, valg av ord og influensere. Det er egentlig ikke grenser for hvor detaljert du kan fremstille merkevaren din. Men det aller viktigste er at du har definert et språk, uttrykk og en personlighet som hjelper merkevaren og målgruppen med å få en ordentlig opplevelse av denne personligheten. Hva er Disney hvis de ikke lenger klarer å få folk til å oppleve magi. En ting er å kommunisere ut at Disney er hvor drømmer blir virkelighet, men en annen ting er å få folk til å oppleve det.

Hos MM får du hjelp til å utvikle en Tone of Voice som gir liv og personlighet til din merkevare.

Digital strategi

Dersom du har lest alt over her, vil du innse hvor mye arbeid det faktisk ligger i å skape merkevare og kommunisere den ut. Selv om du har alt på plass og strategier for både det ene og det andre, så må du også ha en plan og tydelige mål for hvordan du skal utvikle arbeidet ditt. Hvordan er resultatene i dag? Hva kan vi oppnå innen tre år? I en digital strategi setter du opp mål og hvordan du har tenkt å arbeide for å styrke arbeidet og resultatene. Hvilke digitale kanaler skal du satse på? Hva skal kommuniseres i de ulike kanalene? Hvem er målgruppen? Hvor ofte skal vi legge ut nytt innhold? Hva skal vi måle og hva skal vi gjøre for å forbedre resultatene? Alt dette får du svar på i en digital strategi.

MM hjelper deg med å lage en digital strategi som gjør det enkelt å ta riktige steg mot målene, og som setter deg på riktig kurs igjen når ting ikke går som planlagt.

Ta kontakt dersom du vil vite mer om hvordan MM kan hjelpe deg.