Det handler om å bli funnet

markedsføringFør i tiden og egentlig for bare en del år tilbake, så handlet det om å finne de rette kundene. Vi oppsøkte dem og ga dem tilbud. I dag fungerer det ikke helt slik. Det er på grunn av mobilen vår og den enkle tilgang til nett. Når vi vil ha noe, så søker vi det opp på google. Vi kan enkelt spørre folk i chattegrupper og forum om hva vi bør velge når vi skal skaffe oss noe. Da er det viktig å huske på at informasjonen som ligger på nett er uhyre viktig.

 

Et vev av linker

Internett består av milliardervis av lenker. Det finnes en robot populært kalt en «spider», som analyserer nettet jevnlig. Spideren indekserer alle nettsider og forteller søkemotorer som for eksempel Google, om hvor de som søker etter informasjon skal finne det de søker etter. Da er det jo selvsagt viktig at DIN nettside og DITT innhold på nett er synlig, når noen søker etter det du har å tilby. Dette kan gjøres med noen enkle grep når du programmerer nettsiden din.  Det handler om å være flink til å kommunisere med spideren, slik at søkemotoren finner deg.

Andre måter å nå frem til brukere på nett er å vite hvem målgruppen er, hvilke ord de søker på og hvordan de oppfører seg når de er inne på siden din. Kanskje du avdekker at noe ikke fungerer? Ved hjelp av analyseverktøy kan du avdekke om nettsidene byr på probelemer for brukeren. Kanskje de som bruker en spesiell type nettleser ikke får opp betalingsløsningen når de vil handle hos deg? Har du råd til slike feil?

Det er også viktig hva du gjør når du bruker sosiale medier. Har du definert en målgruppe og rettet poster mot dem? Hvor mye penger skal du bruke? Hva slags innhold skal du dele? Hvordan får du spredt tingene dine best mulig?

Hvis du vil vite mer om hvordan vi kan hjelpe deg, så send oss en mail.