Markedsføring

Det handler om å bli funnet

markedsføring

Før i tiden (og egentlig for bare syv til ti år tilbake), oppsøkte vi hovedsaklig kunder direkte for å selge dem noe. Det kunne for eksempel være på gata, på telefon eller gjennom reklame på TV. Slik foregår det selvfølgelig også i dag, men salgene skjer i større og større grad på internett. Når kundene er på nett, må selvsagt butikken også være der. Kundene skaffer seg informasjon ved å surfe om produkter og sammenligner prisene. Salg har derfor gått fra å være selgerfokusert til å være kundefokusert. Vi må gi kundene det de er ute etter. Når vi vil ha noe, så søker vi det opp med søkeverktøy.

Hos MarikaMedia får du hjelp til innholdsmarkedsføring og SEO, slik at du blir funnet når folk søker på nett.

Et vev av linker

Internett består av milliardervis av lenker. En robot, gjerne kalt en «spider», analyserer nettet jevnlig. Spideren indekserer alle nettsider og forteller søkemotorer (som for eksempel Google), hva som ligger ute av informasjon. Spideren henter altså informasjon til søkemotoren, slik at den kan gi gode svar når folk søker. Da er det jo selvsagt viktig at din nettside og ditt innhold er synlig for spideren, slik at søkemotoren finner innholdet ditt.

Analyseverktøy

Andre måter å nå frem til brukere på nett er å vite hvem målgruppen er, hvilke ord de søker på og hvordan de oppfører seg når de er inne på siden din. Kanskje du avdekker at noe ikke fungerer? Ved hjelp av analyseverktøy kan du finne ut om nettsidene byr på problemer for brukeren. Kanskje de som bruker en spesiell type nettleser ikke får opp betalingsløsningen når de vil handle hos deg? Har du råd til slike feil?

Sosiale medier

Det er også viktig hva du gjør når du bruker sosiale medier. Har du definert en målgruppe og rettet innholdet mot dem? Hvor mye penger skal du bruke? Hva slags innhold skal du dele? Hvordan får du spredt tingene dine best mulig?

Kontakt oss, hvis du vil vite mer om hvordan vi kan hjelpe deg.