fbpx

CV — Sandra Marika Charlotta Lejon

Sandra M. Charlotta Lejon


Master of Media Science

Kontakt:
marikamedia@marikamedia.no///worklejon@gmail.com
+47 454 20 970
Født: 03.10.1984

UTDANNING

WEBPRODUKSJON, NTNU i Gjøvik (2011-2012)
Jeg er utdannet webmaster fra Institutt for Grafiske Medier, ved NTNU i Gjøvik. Dette er ettårig utdanning innen webproduksjon. Jeg har teoretisk og praktisk kunnskap om nettsideproduksjon, bilder og grafikk, oppbygning av nettsteder og informasjonsdesign.

MASTERGRAD, Universitetet i Oslo (2008-2010)
Jeg har mastergrad i medievitenskap fra Universitetet i Oslo og har avansert kunnskap om medienes innhold, produsenter og publikum og om medienes framvekst, strukturer og prosesser gjennom et tverrvitenskapelig studium av kulturelle, sosiale, estetiske, tekniske, politiske og økonomiske aspekter ved medier og kommunikasjon. De viktigste hovedoppgavene i jobben for kandidater med mastergrad i medievitenskap er:

*Kommunikasjonsarbeid og PR
*Salg, markedsføring og reklame
*Journalistikk og redaksjonsarbeid
*Produksjon radio, TV, musikk og web
*Rådgivning og veiledning

TRENINGS- OG KOSTVEILEDER, Norges Idrettshøgskole (2007-2008)
Jeg er utdannet kostveileder fra Norges Idrettshøgskole. Jeg tok denne utdanningen først og fremst fordi min mor ble alvorlig syk.

KULTURSTUDIER, Universitetet i Bratislava, Comenius (2004)
Språk og kultur rettet mot journalister og mediebransjen. Dette var et stipend jeg fikk av ambassaden. Studiene hadde et omfang på 80 timer.

BACHELOR i kultur- og samfunnsfag, Universitetet i Oslo (2003-2006)
Jeg har bachelor i kultur- og samfunnsfag med fagfordypning i medievitenskap.

ARBEIDSERFARING

Senior digital markedsrådgiver/Utviklingsfondet/100% fast stilling (4.2022 – i dag)
Som senior digital markedsrådgiver er jeg ansvarlig for å utvikle og forankre vår digitale strategi og nå mål for å øke synlighet, engasjement og antall investorer til våre prosjekter i Etiopia, Malawi, Somalia, Guatemala og Nepal. Jeg har også ansvar for drift av nettsider, nettsidearkitektur og innholdsmarkedsføring. Utviklingsfondet fikk helt nye nettsider i 2022, hvor jeg var prosjektleder. Andre ting jeg jobber med er utvikling av nye produkter i nettbutikk, tone of voice og merkevarestrategi.

Digital markedsrådgiver/Utviklingsfondet/100% fast stilling (1.2019 – 4.2022)
Som digital markedsrådgiver jobbet jeg med digitale kampanjer, annonser, analyse av data, søkemotoroptimalisering samt planlegging, gjennomføring og optimalisering av markedsaktiviteter. Arbeidet gikk også ut på å produsere innhold i form av tekst og bilde samt filme og klippe videoer. Andre oppgaver er generell drift av nettsider og utsendelser av nyhetsbrev. Jeg har også prosjektledet utvikling av nye nettsider og hatt ansvar for IT.

Forfatter/ Kolofon Forlag/engasjement (06.2018 – 12.2018)
Jeg har gitt ut bok i forbindelse med prosjektet «Jeg er et mørketall» og har holdt foredrag for ulike institusjoner, organisasjoner og politikere. Prosjektet har fått pris, utdelt av barne og likestillingsminister Linda Hofstad Helleland.

Digital markedsansvarlig/Berg-Hansen AS/ vikariat 100% stilling (10.2017 til 10.2018)
Som digitalt markedsansvarlig jobbet jeg med  markedsføringsstrategier, innhold og søkemotoroptimalisering. Jeg produserte og optimaliserte innhold for nettsidene og analyserte data for å forbedre brukeropplevelsen og øke ROI. I tillegg til innholdsmarkedsføring og innholdsproduksjon bidro jeg også i bedriftens arbeid rundt språkprofil, GDPR og bærekraftstrategi.

Media Sales/Mentor Medier/100% fast stilling (05.2017- 10.2017)
Markedsføring og salg av tjenester innen content marketing. Oppfølging av abonnerende kunder. Avisene vi markedsførte og solgte:

  • Dagsavisen
  • Nyemeninger.no
  • Teknisk Ukeblad
  • Vårt Land
  • Rogalands Avis

Prosjektleder for kampanjen «Jeg er et mørketall»/organisasjonsarbeid (01.2017- 1.2019)
Jeg var redaktør og prosjektleder for den prisbelønnede kampanjen «Jeg er et mørketall». Dette er en kampanje som har fått mye mediedekning, siden kampanjen startet i mars 2017. Prosjektet har som formål å synliggjøre voldtektskulturen i Norge og sette søkelys på et omfattende samfunnsproblem. Prosjektet er på denne måten med på å forebygge seksuell trakassering og vold mot kvinner. Prosjektet fikk støtte fra Kompetansesenteret for Kriminalitetsforebygging (KfK) som er underlagt justis- og beredskapsdepartementet. Midlene gjorde det mulig å ansette en person til å arbeide videre med prosjektet som lever videre den dag i dag.

Innholdsprodusent frilans/Doidea Corp AB, Stockholm (10.2016-2017)
Doidea er et svensk markedsføringsbyrå, som nylig etablerte seg også i Norge. Jeg har vært ansvarlig for å produsere innhold til deres norske kunder. Hos Doidea har jeg skrevet artikler om IT og utvikling.

Tilkallingsvakt/Edderkoppen Scene, Oslo (08.2016 – 10.2017)
Edderkoppen Scene er en scene med 345 sitteplasser. Her hadde jeg ansvar for konferanser, show og teater. Oppgavene innebar blant annet økonomisk oppgjør, kontakt med artister og arrangører, inspeksjon og ansvar for drift av sal, garderobe og kiosk.

Redaktør for Gymgrossisten /CDON Group AB (07.2014-08.2015)
Jeg har jobbet som redaktør for Gymgrossisten Magazine. Gymgrossisten har hovedkontor i Stockholm. For Gymgrossisten jobbet jeg også med stoff for web samt videoproduksjon for deres YouTube-kanal. Dette arbeidet ble utført gjennom min konsulentvirksomhet.

Lærer, Agder Folkehøgskole, vikariat (01.2009-12.2013)
Jeg jobbet som linjelærer på Agder Folkehøgskole, mens jeg skrev masteroppgave. Her underviste jeg i norsk språk og i litteratur. Vi reiste ofte på studieturer hvor jeg hadde ansvar for elevene. Jeg vikarierte for en lærer og var ansatt i perioder som varte fra to til seks måneder i løpet av årene 2009 til 2013.

Lærervikar, Pedagogisk Vikarsentral (høst og vinter 2008)
Jeg vikarierte som lærer på skoler i Oslo. Jeg underviste i førskolen og klassetrinn 1-10.

Digital rådgiver (2007- i dag)
MARIKAMEDIA er min egen konsulentvirksomhet hvor jeg siden 2007 har hjulpet andre bedrifter med innholdsproduksjon, utvikling av nettsider, musikkproduksjon, sosiale medier, søkemotoroptimalisering og digital markedsføring. Det står mer om hvem jeg har jobbet som konsulent og rådgiver for under «diverse».

Journalist, videoprodusent og reporter  (2007-2017):

  • Iform
  • Treningsforum Magasin
  • Bodymag
  • Gymgrossisten
  • Purium Corp (Long Beach, California)
  • Norges sterkeste
  • Mr. Olympia
  • Arnold Classic
  • World Strongest Man

Jeg har jobbet som journalist innen kraftsport siden 2007 og har redaksjonell erfaring. Oppdragene gikk ut på å skrive reportasjer, filme og intervjue. Det var også mitt ansvar å klippe og redigere materialet samt legge ut innholdet på nett. Jeg har gjort slike oppdrag for flere nettsteder og magasiner. Årlig jobbet jeg som reporter på store stevner som Norges Sterkeste Mann, Oslo Grand Prix og arrangementer som NM, EM og VM innen forskjellige typer styrke- og kraftsportskonkurranser verden over. Jeg har produsert videoer for forskjellige aktører og har solid erfaring med redigeringsverktøy som Photoshop, Final Cut Pro og Adobe Premiere Pro.

Intervjuer og prosjektansvarlig, Ipsos Markeds- og mediainstitutt, 100% fast stilling (10.2005-03.2008)
Hos MMI var mine oppgaver telefonintervjuing, prosjektansvar og rekruttering til fokusgrupper. Her fikk jeg erfaring med markedsanalyse.

Medarbeider, UNICEF, 100% fast stilling (07.2003-03.2004)
Jeg har jobbet som informasjonsmedarbeider for Unicef og Redd Barna. Dette var arbeid jeg hadde ved siden av nyoppstartede studier i Oslo.

Konferansevert, tilkallingsvakt (06.1999- 07.2003)
Jeg jobbet som konferansevert på Agder Kurssenter ved siden av skolen. Jeg startet da jeg var fjorten år. Som student jobbet jeg i perioder som tilkallingsvakt (restaurant, konferanse og event) på Quality Hotel Leangkollen i Asker, Scandic Hotel St. Olavsplass Oslo og Thon Hotel Oslofjord.

Datakunnskaper

Adobe Creative Cloud
Photoshop, Indesign, Premiere Pro, Acrobat DC

Microsoft Office 365
Word, Exel, PowerPoint, Office Mobile osv.

Øvrig
Final Cut Pro, iWeb, Logic Pro, WordPress, Craft, Facebook Business Manager, Google Analytics, Google Ads, Google AdSense (da det het DoubleClick), LinkedIn Campaign Manager, Apsis, Mailchimp.

Jeg bruker mye AI i arbeidet mitt der det er hensiktsmessig. Jeg kan også filme og klippe i 360 grader film (VR).

Diverse

Prisbelønnet arbeid
Marika Lejon mottoar Dixi-prisen av Linda Hofstad Helleland

11. juni 2018 mottok jeg Dixi-prisen, utdelt av barne- og likestillingsminister . Jeg mottok prisen på vegne av Kvinnefronten. Prisen fikk vi på bakgrunn av arbeidet med å forebygge seksuell vold. Jeg var redaktør og ledet prosjektet «Jeg er et mørketall». Dette er en plattform på nett hvor overgrepsutsatte kan dele sine historier anonymt. Det ble lansert ny bok høsten 2019 i forbindelse med prosjektet. Jeg var redaktør for boken samt innspillingsleder for produksjonen av en kampanjefilm for prosjektet. Filmen ble vist på flere TV-kanaler og på kino i 2018 og 2019.

Inbound marketing/markedsføring på web
Jeg har erfaring med sosiale medier og annonseverktøy som for eksempel Facebook Business Manager og Google Ads. Jeg er sertifisert innen inbound strategi, og har tatt kurs i GDPR, digital annonsering og dataanalyse. Jeg har selv også kurset i tekstformidling.

Digital rådgiver og konsulent for følgende bedrifter (fra 2011 til i dag):
Stehnos Active Wear i Los Angeles, 2Dollz California, Puriumcorp.com, Pure Planet Oasis California, Neglhuset, Beauty Inn Hår og Negler, Body & Soul massasjeklinikk, Oslo Advokatkontor, Kvinnefronten, Squashbutikken.no, Tao Akupunkturklinikk, keramiker og billedkunstner Reidunn Haavik Tønnessen, slampoet/skuespiller Sofie Frost, Follo Bedriftsmassasje, Tida Invest, X Hårstudio og Ski Kunstforening.

Arrangør/prosjektleder av kulturreise til USA (2011-2018)
I samarbeid med den amerikanske David Sandoval (eier av Purium Corp og Pure Planet Oasis) arrangerte jeg i perioden 2011 til 2018 kulturreiser som gikk Oslo — Nevada — California. Hovedformålet med kulturreisene var å lære om ernæring, amerikansk villmark, indianernes liv i fjellene og om giftstoffer i dagens matproduksjon. Her hadde jeg økonomisk ansvar og administrerte hele turen fra booking, overnatting, fly, markedsføring, kommunikasjon og til deltakernes sikkerhet. Turene var en suksess, som jeg er meget stolt av å ha arrangert. På det meste hadde vi 21 deltakere fra Norge.

TV
Jeg har erfaring som programleder under live streaming (web TV) under større konkurranser og arrangementer. Jeg har også erfaring fra NRK, TV2, og TV3 hovedsaklig fordi jeg tidligere jobbet som utøvende musiker. Jeg har deltatt i programmer som Kjempesjansen (NRK), Melodi Grand Prix (NRK), Norske Talenter (TV2) og Kjendis Charterfeber (TV3).

Språk
Jeg har norsk som morsmål. Jeg har gode skriftlige og muntlige engelskkunnskaper. Jeg kan i tillegg noe russisk, tsjekkisk og tysk.

Interesser

Trender, teknologi, media, kunst, kultur, reiseliv, design, bærekraft og politikk.

Verv

  • Tidligere styremedlem i Kvinnefronten
  • Styreleder i Ski Kunstforening
  • Styremedlem i Foreningen for Fred og Rettferdighet

Ferdigheter

Jeg er målrettet med høyt gir og mye arbeidskapasitet. For meg står kunden i sentrum. Det er viktig at brukere får en god og intuitiv opplevelse. Merkevaren skal oppfattes helhetlig og tydelig med en rød tråd i all kommunikasjon. Jeg motiveres av ansvar og liker å engasjere folk rundt meg. Jeg ser på meg selv som et overskuddsmenneske med organisatoriske evner, som liker å bygge nettverk hvor vi skaper begeistring, lojalitet og gode resultater.